fbpx

Ar CrossFit yra pavojinga sporto šaka?

Amber CrossFit traumos

CrossFit kaip treniruočių metodologija daug kam atrodo per daug sudėtinga, dėl pratimų, kurie atrodo labai sudėtingi ar net pavojingi. Taip pat CrossFit treniruotės dažnai kritikuojamos dėl didelės traumų rizikos. Todėl šiame straipsnyje pabandysime atsakyti į klausimą ar CrossFit treniruotės yra pavojingos? ir kodėl taip gali atrodyti.

CrossFit ne tik varžybos

CrossFit, kaip sporto šaka ar treniruočių metodika daugiausiai dėmesio susilaukia iš kasmetinių the CrossFit games varžybų, arba regioninų varžybų tokių kaip: Lithuanian Fitness Challenge, kurios vyksta Vilniuje. Tačiau labai svarbu suprasti ir atskirti, jog šioms varžyboms ruošiasi atletai, kurie treniruojasi po 2 kartus dienoje 3-6 kartus savaitėje. Todėl kaip ir bet kokioje kitoje sporto šakoje, jie yra padidintos rizikos grupėje ir jie susiduria su traumomis, dažniausiai dėl persitreniravimo ar nepakankamo poilsio.

CrossFit treniruotės

Žiūrint CrossFit varžybas tikrai gali pasirodyti, jog CrossFit treniruotės tikrai ne man, nes aš taip tikrai nesugebėčiau ir tokių svorių nepajudinčiau. Toks sportas ir tokios treniruotės atrodo per sudėtingos ar per intensyvios. O kur dar stereotipai, jog sunkiosios atletikos pratimai, tokie kaip mirties trauka ar rovimas yra žalinga sveikatai ir tikrai susivarysiu nugarą.

Labai daug naujų narių, kurie nusprendžia išbandyti mūsų klubą, atvyksta su didele baime, jog mūsų sporto klubas jiems truputį per rimtas. Bijo, jog treniruotės bus labai sunkios ir intensyvios, nemokės taisyklingai atlikti pratimų ar patirs kokių nors tai traumų.

Oficialus CrossFit klubas

CrossFit treniruočių metodika tikrai padarė pokyti sporto klubų industrijoje. Iki CrossFit sporto klubai budavo erdvės prikimštos treniruoklių, kuriuose žmonės treniruodavosi individualiai pagal tų treniruoklių instrukcijas, arba vykdavo grupinės aerobikos ar kitokios treniruotės. Smarkiai populiarėjant CrossFit treniruočių modeliui vis daugiau sporto klubų panašias treniruotes pradėjo taikyti savo sporto klubuose. Todėl dabar beveik nėra Sporto klubų, kuriuose nebūtų laisvų svorių zonos. Šios zonos ir yra skirtos atlikti treniruotes panašias į CrossFit.

Tačiau labai svarbu suprasti, jog CrossFit treniruotės tai nėra tik treniruočių erdvė ar tam tikri pratimai ar jų junginiai. CrossFit yra treniruočių sistema, kuri yra orientuota į ilgalaikius narių rezultatus. Šiai dienai, daugelyje sporto klubų galite trasti treniruočių pavadinimais „Xfit“, CrossTraining“ „Funkcinės treniruotės“ ir pan… Kas iš esmės yra labai panašu į CrossFit treniruotes, tik yra keletas skirtumų:

  • Profesionalus ir kvalifikuotas treneris – kuris žino ir suprantą ką daro, o ne tiesiog rodo pratimus. Geras treneris žino kokius pratimus parinkti kokiam žmogui. Atsakingas treneris pažįsta savo klientus, žino jų trūkumus ir galimybes. Supranta kaip taisyklingai atlikti visus pratimus ir moka juos aiškiai paaiškinti klientui.
  • WOD (dienos treniruotė) – Dienos treniruotė nėra atsitiktinė, kiekviena treniruotė yra dalis ilgalaikės sporto programos dalis. Kuri yra sudaryta analizuojant esamų narių sporto rezultatus, taip sužinant bendras narių galimybes ir trūkumus.
  • Treniruotės struktūra – Treniruotė turi būti aiškiai struktūrizuota į tam tikras dalis. Amber CrossFit atveju kiekviena treniruotė susideda iš tokių dalių:
    • Apšilimo;
    • Įgūdžio/jėgos;
    • WOD
    • Papildomo darbo
    • Atvėsimo
  • Grupės dydis – Norint užtikrinti kokybišką treniruotę yra labai svarbu valdyti srautus. Nes treneris atitinkamą dėmesį turi rodyti kiekvienam treniruotės dalyviui. Tad jei į treniruotę renkasi 20 ir daugiau žmonių, tai kokybiškai padaryti yra neįmanoma.

Oficialūs CrossFit sporto klubai ir treneriai specializuojasi grupinėse treniruotėse. CrossFit sporto klubai yra pritaikyti būtent tokioms treniruotėms. Todėl norėdami išbandyti CrossFit treniruotes yra būtina tai daryti oficialiame CrossFit klube.

Pradmenų kursas naujiems nariams

Mes suprantame kodėl mūsų sporto klubas ir treniruotės gali atrodyti sudėtingos ar pavojingos. Taip pat mes žinome, jog naujų narių negalime leisti į grupines treniruotes jų neparuošus. Todėl nuo pat pirmų klubo atsidarymo dienų, visi nauji nariai turėjo išklausyti specialų Pradmenų kursą. Kuris mums reikalingas dėl dviejų priežasčių:

  • Mes siekiame išmokyti naujus Amber CrossFit narius sportuoti ir judėti taisyklingiau. Taip pat paruošiame naujus narius grupinėms CrossFit treniruotėms, tam kad jiems viskas būtų aišku apie mūsų klube vykstančias treniruotes, pratimus, bei pratimų pavadinimus. Tikslas jog žmonės jaustūsi saugūs ir drasiai jungtūsi prie grupinių treniruočių;
  • Antrasis pradmenų tikslas yra tai kad šis kursas padeda išlaikyti aukšta treniruočių kokybę. Kuomet treniruotės metu, treneris gali vienodą kiekį dėmesio skirti kiekvienam treniruotės dalyviui. Jam nereikia viso laiko praleisti prie naujokų, kuriuos reikia mokyti, kaip taisyklingai atlikti vieną ar kitą pratimą.
  • Per pradmenis nauji nariai supranta, kokie yra jiems tinkami pratimai ar tų pratimų variacijos. Treneriai susipažįsta su naujais nariais, jų galimybėmis ar traumomis. Taip pat padeda naujiems nariams tiksliau nusimatyti savo tikslus ir jų siekti.

Traumų rizika CrossFit treniruotėse

Šiais metais buvo paskelbtas labai įdomus tyrimas, kuris tyrė traumų tikimybę CrossFit sporte. Pasak straipsnio autoriu CrossFit sporto šaka priskiriama prie pakankamai žemo traumų tikimybės sporto. Pana6i traumų tikimybė yra tokiose sporto šakose kaip: Sunkioji atletika, Bėgimas, Lengvoji atletika, regbis ar gimnastika. Detaliau su tyrimu galite susipažinti viršuje esančioje nuorodoje. Svarbiausia yra atkreipti dėmesį į 3 detales lėmusias tokius sporto rezultatus:

  • Treniruočių dažnumas;
  • CrossFit patirtis;
  • Varžybinė CrossFit patirtis;

Kiek kartų per savaitę treniruotis

Pagal šį tyrimą ir pagal Amber CrossFit patirtį, mes matome jog didesnė rizika patirtį traumą CrossFit treniruotėse yra jei žmogus sportuoja mažiau kaip 3 kartus savaitėje. Amber CrossFit vidutinis nario lankomumas yra 3,6 karto per savaitę.

Todėl mes rekomenduojame treniruotis minimum 3 kartus savaitėje, toks treniruočių dažnumas, padės jums greičiau pasiekti savo tikslu, bet ir pilnai atsistatyti po kiekvienos treniruotės.

Būtina CrossFit patirtis

Tyrimas taip pat parodė, jog nauji nariai, kurie turi mažai CrossFit treniruočių patirties turi didesnę riziką patirti traumą. Todėl Amber CrossFit klube, visiems naujiems nariams yra Privalomas Pradmenų kursas. Taip mes stengiames padėti žmogui lengviau įsilieti į bendrą Amber CrossFit treniruočių procesą, bet kartu ir sumažinti traumų tikimybę. Taip pat logiška, kad kuo ilgiau žmogus lanko mūsų treniruotes, tuo jo kūnas yra labiau prisitaikęs krūviams ir riziką patirti traumą yra labai maža.

Labai svarbus CrossFit treniruočių metodologijos elementas yra Pratimų atlikimo technikos | Pastovumo | Intensyvumo ryšys. Tai yra vienas iš CrossFit Level-1 egzamino temų. Kurios metu būsimieji treneriai turi suprasti ryšį tarp pratimų atlikimo technikos, pastovumo ir intensyvumo. Viskas yra daroma palaipsniui ir tik kai užtikrinamas vienas, galima judėti prie kito.

CrossFit varžybų atletai

Nors CrossFit treniruotės nėra tas pats kas CrossFit varžybos, tačiau tai yra dažnai maišoma. Kaip bebūtų, CrossFit atletai, kurie treniruojasi ir ruošiasi varžyboms turi didesnę tikimybę patirtį traumą. Bet taip yra su visų sporto šakų atstovais.

Dažniausiai pasitaikančios traumos CrossFit sporte.

Aukščiau nagrinėjamas tyrimas išskyrė tokias, dažniausiai pasitaikančias traumas CrossFit varžybose ar treniruotėse – Pečiai, apatinė nugaros dalis bei kelieniai. Šios išvados parodo, jog CrossFit sporto šakoje tikrai yra pratimų kurie gali būti žalingi ar sukelti traumų. Kaip pvz. galime paminėti Prisitraukimus su judesiu ang.: kipping pull up. Dažnai žmonės norėdami atlikti kuo daugiau pakartojimų pradeda daryti tokius prisitraukimus, kurie tikrai gali būti žalingi jūsų pečiams, ypač jei jūs neturite pakankamai jėgos viršutinėje kūno dalyje. Amber CrossFit klube yra taisyklė, jei jūs nepadarote 8 paprastų – be judesio ang.: Strict pull ups treneris neturi jums leisti daryti prisitraukimo su judesiu. Amber CrossFit yra speciali testavimo metodika Level Method kuri yra skirta kiekvienam nariui įsivertinti savo galimybes, bei labai aiškiai suprasti, kokios yra jo galimybės ir kokie jo trūkumai.

Sporto Rizikos ir Privalumai

Dabar, kuomet apžvelgėme CrossFit sporto rizikas ir tikimybę gauti traumą, reikėtų pažvelgti į viską iš toliau ir įsivertinti CrossFit treniruočių privalumus.

Mes sutinkame, kad CrossFit treniruotėse yra rizika gauti traumą, tokia pati rizika kaip užsiiminėjant kokia kita sporto šaka. Tačiau aktualesnė tema yra: kas svarbiau ar trauma sporte ar nesportavimas ir su tuo atsirandančio rizikos, kurias galėsime apžvelgti kitame mūsų straipsnyje.

Išvados

Nors CrossFit dėl savo populiarumo, o gal labiau dėl neoficialių klubų susilaukia nemažai kritikos, tyrimai rodo, jog oficialūs CrossFit klubai, nėra labiau pavojingi negu, kitos labiau įprastos sporto šakos.

Šiai dienai norėčiau kad suprastumėte, jog ne visi sporto klubai vienodi, netgi ne visi CrossFit sporto klubai yra vienodi, jie skirasi treniruočių programa, taisyklėmis, patalpomis ir t.t. Todėl tik jūs patys galite išsirinkti sau tinkamiausią. Mes Amber CrossFit vardu, galime tvirtai pasakyti, kad darome viską, jog jūs gautumėte aukščiausios kokybes grupinių ir asmeninių treniruočių paslaugas.